Pokud má let zpoždění, je to nemilé. Zejména pro ty, kdo počítali s tím, že budou přepraveni tak, jak stojí na letence, a zmeškali tudíž něco pro ně důležité. Ať už se jedná o pracovní povinnosti nebo třeba dovolenou, není a ani nemůže jim to být po chuti.
A aby byl těmto alespoň trochu zpříjemněn jejich úděl, platí v některých podobných případech, že jim v takové situaci náleží i finanční odškodnění.
Toto náleží bez výjimky všem cestujícím, kteří využili letů zpožděných vinou dopravce sídlícího v Evropské unii, Švýcarsku, Norsku nebo na Islandu, respektive jiných zpožděných letů v rámci tohoto prostoru nebo směřujících z tohoto pryč. Tak káže evropská regulace EC 261/2004, platící v právě zmíněných zemích.
Ovšem je nasnadě, že jsou tímto způsobem trestány pouze špatné služby ze strany dopravců. A proto se odškodnění za zpožděný letnevyplácí v případech, kdy je na vině špatné počasí, přírodní katastrofa, bezpečnostní situace, stávka pracovníků třetí strany nebo omezení letového provozu.
Pokud let nabere vinou aerolinií v cílové destinaci alespoň pevně stanovené délky, mohou se cestující těšit na odškodnění závisející na délce zpoždění a vzdálenosti počáteční a cílové destinace. Toto může dosáhnout až šesti set eur a jde na vrub právě té které letecké společnosti.
Jíž se ale vcelku pochopitelně moc platit nechce. A proto se nejednou pokouší vymlouvat na situace, jež nemohla ovlivnit, případně zarputile mlčí a doufá, že se na to nakonec zapomene.
Což se ale nemusí stát. Protože i kdyby si poškozený cestující netroufnul na soudní spor s takovými aeroliniemi, jsou tu vždycky i právníci, kteří se takové kauzy ochotně chopí a pasažérovi jeho odškodné za provizi vysoudí.
Je to snadné a nenáročné řešení. A navíc řešení, na němž nelze prodělat. Protože si tito právníci vezmou provizi pouze z vysouzených peněz, jinak jim cestující neplatí nic.
Což je fér. Na rozdíl od počínání dopravců, kteří se vzpouzí a nikdo jiný než soud je k plnění povinností nedotlačí.